Chiafrø er virkelig i vinden her i Norge, man kan få inntrykk av at man blir Superman eller Wonder Woman ved inntak. Nå skal ikke jeg proklamere det ene eller det andre om superdupereffekten av dette frøet, men jeg kan fortelle deg at det er en ganske så digg ingrediens i diverse måltider. Jeg bruker den blant annet i smoothier eller havregrøt som står over natten.

Chia sin stigende populæritet kommer blant annet på grunn av dens høye innhold av omega-3, kostfiber og jern, samt dens lave innhold av karbohydrater. Siden den er smaksløs kan den brukes i mange retter slik som smoothie, brød, energibarer og grøt. Når den får trekke i væske ekspanderer den og får en slags gelélignende hinne.


Bringebærsyltetøy

  • 2 kopper frosne bringebær
  • 1,5 spiseskje chiafrø
  • 0,5 desiliter vann
  • Honning

Ha bringebær og vann i en liten kjele, mos til ønsket konsistens mens den koker opp. Hvis du synes blandingen minner om saft, fortvil ikke, dette vil snart endre seg. Smak på blandingen, ønsker du mer sødme kan du tilsette honning. Når du er fornøyd med smak og konsistens tilsett chiafrøene. Hell deretter blandingen i en beholder og putt den i fryseren i en time. Denne skal avkjøles, ikke fryses. Ta syltetøyet ut, sim salabim, blandingen har forvandlet seg til syltetøy. Magi!

I stedet for bringebær kan man bruke andre typer bær, slik som jordbær og bjørnebær. Man kan også bruke andre søtningsmidler slik som sukrinmelis og rørsukker.

 

– Takk for laget!